Tråd stemmer:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Strømforsyning til kompressorkøleboks
#1
Spørgsmål 
Hej

Har lige bestilt en ny Opel Astra ST som fruen og jeg tænker at bruge til bilferie, måske med telt, rundt i Europa.

For at fylde den forfærdelige ventetid ud sidder jeg og kigger på en god køleboks. Alt peger lige nu på en Waeco kompressorboks, og i den forbindelse er jeg kommet til at tænke på hvordan jeg forsyner den med strøm mens den står i en parkeret bil.
Den kan selvfølgelig holde på kulden i et stykke tid, men jeg tænker at det vil være rart at have én eller anden form for ekstra batteri til at drive boksen når motoren ikke er i gang.

Hvilkel gode transportable, genopladelige 12V batterier, som jeg kan tilslutte mellem køleboksen og bilens 12V-forsyning på én af følgende måder, vil I anbefale?

Bilens 12V udtage -> splitter med parallelkobling til køleboks og 12V opladeligt batteri
Eller
Bilens 12V udtage -> 12V batteri -> køleboks

Jeg vil foretrække hvis batteriet tilsluttes  med almindeligt "cigarettænderudtag".

På forhånd tak.
Svar igen med citat :)
#2
Hvor lang tid tænker du at det er nødvendigt at have strøm til? (Hvor du ikke har startet bilen eller er i nærheden af 230v)
Hygge og hejsa

Lars

[Billede: banner.jpg]
Svar igen med citat :)
#3
(26-09-2016, 12:19)Lars Skrev: Hvor lang tid tænker du at det er nødvendigt at have strøm til? (Hvor du ikke har startet bilen eller er i nærheden af 230v)

Hej Lars

Jeg tænker at det som udgangspunkt skal kunne trække boksen op til et døgn. Det er mest tænkt til at forsyne boksen hvis vi f.eks. parkerer i udkanten af en by/ved en turistattraktion (på vej mellem hoteller/campingpladser) og gerne vil bruge en hel dag der.

Måske en selvfølgelighed, men jeg glemte at skrive, at uanset hvilken løsning det bliver, så skal den sikre, starterbatteriet ikke bliver afladt - enten vha. en underspændingsbeskytter eller bare ved at der slet ikke trækkes strøm fra 12V udtaget når motoren ikke kører.
Svar igen med citat :)
#4
For det første er de fleste boxe med kompressor forsynet med underspændingsafbrydelse. I mange biler er 12 V udtagene kun aktive når der er tænding på bilen, og dermed ikke når du parkerer. Til mange af de boxe man kan købe er der også såkaldte akkumulatorer, det er dog ikke til strøm men kulde, således at boxen holder kulden i længere tid.
Hilsen
Ole

Fendt Topas 550TG med trækdyr 2 x VW Tiguan 2.0 TDI (140 hk/Manuel og 177 hk/DSG) . Grillning med Q120. Teltcamping Outwell Nevada M

http://www.campingvogn-forum.dk
Svar igen med citat :)
#5
(26-09-2016, 13:21)Ole Juel-Nielsen Skrev: For det første er de fleste boxe med kompressor forsynet med underspændingsafbrydelse. I mange biler er 12 V udtagene kun aktive når der er tænding på bilen, og dermed ikke når du parkerer. Til mange af de boxe man kan købe er der også såkaldte akkumulatorer, det er dog ikke til strøm men kulde, således at boxen holder kulden i længere tid.

Tak for svaret.

Akkumulatorer er vel ikke meget andet end køle/fryseelementer, der optager plads i boksen, eller har jeg misforstået noget?

At der er underspændingsafbrydelse i køleboksen hjælper vel ikke på bilbatteriet hvis boksen ikke er tilsluttet direkte til det, men i stedet til et backupbatteri?

Jeg her googlet lidt mere, og det jeg er ude efter er noget i stil med denne her:
https://www.getawaeco.com.au/index.php?c...&itemid=10

Jeg har dog svært ved at finde noget lignede i danske butikker, som jeg foretrækker at handle i når det drejer sig om større/tungere varer.
Svar igen med citat :)
#6
Jeg kender ikke den du linker til, men det ser skisme smart ud. jeg har ikke kunnet finde noget ligende. Men prøv og kontakt Dometic i DK og hør om de kan for det første skaffe den og sælge den i DK og evt. hvilken forhandler der vil være "mellemmand". Det skal siges at en Waeco boks kan holde på kulden nogle timer, selv om der ikke er strøm til den, især hvis den ikke bliver åbnet.
Hygge og hejsa

Lars

[Billede: banner.jpg]
Svar igen med citat :)
#7
Det produkt du linker til er jo egentlig det samme som en powerpack, ok det er nok vanskeligt at finde en med 36 Ah kapacitet. Eller kunne man jo nok også selv skruet noget sammen ud fra et 36 Ah batteri og en lader i en kasse. Vil man også kunne lade op via 12 V fra bilen skal der selvfølgelig også have en booster i kassen.
Det med akkumulatoren man købe som ekstraudstyr er rigtigt en form for frostelement.
Hilsen
Ole

Fendt Topas 550TG med trækdyr 2 x VW Tiguan 2.0 TDI (140 hk/Manuel og 177 hk/DSG) . Grillning med Q120. Teltcamping Outwell Nevada M

http://www.campingvogn-forum.dk
Svar igen med citat :)


Hop til forum:


Bruger(e) der ser denne tråd: 1 Gæste(r)