Tråd stemmer:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valg af Outwell telt - hjælp please
Jeg har igennem hele vinteren kigget på Outwell telt modeller på nettet, fordi jeg har besluttet, at lilleputten og jeg skal ha sådan et til vores sommerferie i år. Sidste sommer så jeg nemlig rigtig mange lækre Outwell telte på diverse campingpladser. Store, rummelige telte med masser vinduer og lys ind.

Men hold da op, hvor er der også bare mange forskellige modeller, når man vil købe brugt (både nye og gamle modeller), og når man ikke kan se dem live opslået - har ikke kunnet finde nogle forhandlere, der har særlig mange telte i udstilling - så er det ikke til at finde ud af, hvilken model er den rigtige, for det er rigtig svært at vurdere, hvor stort det egentlig er. Kan I hjælpe ?

Teltet skal have følgende egenskaber:
- være min. til 5-6 personer og med 2 sovekabiner (dog ikke så stort, at det er et helt festtelt)
- have et særdeles rummeligt opholdsrum, hvor der er plads til at lege for den lille
- have fast bund i HELE teltet, dvs. et helt lukket telt
- have fuld ståhøjde og mere til, således at der er rigelig med plads over hovedet, også i indgangene, så man ikke skal bøje nakken, når man skal ind og ud af teltet eller fra sovekabinerne og ud, også i selve sovekabinerne (hvis man overhovedet kan få det)
- der skal være vinduer fra top til bund hele vejen rundt i opholdsrummet, så man har masser af panorama udsigt
- der må meget gerne være en ekstra tilkobling på (uden fast bund evt.), hvor man kan have en barnevogn og beskidte sko og regntøj opbevaret
- det skal være et tunneltelt og helst i en lys farve (olivengrøn fx, som mange af dem er, mocca eller blå kan dog også gå an)

Synes ikke jeg endnu har fundet et telt, som kan opfylde alle ønskerne :-)

Telte jeg har haft kig på:
- Nevada XL
- Oakland XL/Magic (tror bare det måske er for småt)
- Ohio XL (måske for stort ?)
- Dakota 6 (ser lækkert ud med store vinduer, men er der fast bund?)
- Colorado 6 (men kan ikke helt se, om det har panorama vinduer)
- Tennessee 5 eller 6 (bliver dog måske for stort?)
- Montana 6 (men vinduerne går vist ikke ret langt ned, ergo ingen panorama ?)
- Utah 6 (ser rigtig lækkert ud med alle de store vinduer, men det har vist ikke fast bund ?)
- Indiana 8 (måske for stort ?)
- Carolina L til 6 pers.
- Imagine (med kids room)
- Glendale 5 (var længe min favorit, fordi den har to rum, hvor man kan opbevare barnevogn etc. i forrummet, men er i tvivl om, hvor stort det inderste opholdsrum egentlig er ? Ser ikke umiddelbart stort nok ud til at et barn kan lege frit)
Svar igen med citat :)
Hej Titte

Nu er det jo ikke let at se hvor i verden du bor. Men d. 25. Maj er der en stor teltudstilling hos PJ caravan i Roskilde, med rigtig mange Outwell telte opstillet.
Der jo ingen andre end dig selv, der kan mærke hvad for et telt der er det bedste.
Vi har haft et Montana 6, mens vi havðe børnene med. Et rigtig dejligt stort telt, på ca. 24m2.
Nu har vi kun et "lille" Nevada M telt på omkring 18m2
Hilsen
Poul
http://www.familien-harkjaer.dk
http://www.telt-camping.dk
Hardcore teltcampister Teltcamping.....tæt på naturen
Jeg bor i Århus området Smiler
Så der er lidt langt til Roskilde, men hvis ikke der foreligger en løsning inden, så kan det da godt være, jeg ku finde på at køre "derover af".

Enig i, at det er noget, man skal fornemme sig frem til, men mit spørgsmål er tænkt sådan, at I der har erfaring med Outwell telte (især de modeller, jeg har nævnt), kan fortælle mig, om de opfylder mine ønsker eller hvilke af dem det opfylder. Fx det der med ståhøjde/gåhøjde, synes jeg er svært at vurdere på billeder. Også selvom man ser demonstrationsvideoer, som der er på nogle af modellerne, på nettet, for de demonstrerer ikke nødvendigvis dette. Og så er det naturligvis også et spørgsmål om, hvor høj man er, det er klart.

Ham englænderen, som demonstrerer de fleste af Outwell's telte på nettet, siger selv, at han er 195 cm. Så en rimelig høj mand. Og derfor er det svært at vurdere, hvordan højden ville oplevelsen for mig. Han skal som regel lige bukke hovedet, når han går ud og ind af teltene.

På de fleste tegninger af modellerne (hvis man kan finde dem) er der også mål, men det er indvendige mål. De fleste af de Outwell modeller, jeg har haft kigget på, er høje nok i midten af teltet. Men der står ikke noget om "laveste punkt" eller højden på indgangene.
Jeg synes, det er så træls, at skulle bøje hovedet hele tiden, og render meget ud og ind af teltet, så derfor betyder det en del for mig.
Ja her ovre har vi ikke rigtig nogen forhandlere med opstillede telte, og ja der er jo lidt langt til Roskilde, men med de krav du stiller, er der jo nok ingen vej udenom, at du er nødt til at se det i funktion.
Vi er ikke så høje i vores familie, så vi har ikke lagt mærke til problemet. Dog er vi nok vokset fra pop up teltene, hvor man skal ned og kravle :-)
Der er ikke så mange penge i at sælge telte, at forhandlerne vil ofre plads på at stille dem op i udstillingen.
Hilsen
Poul
Poul er ikke højere, end han komme ud af alle telte, når han står på benene (det er værre hvis han ligger ned og skal trækkes ud) Griner bredtGriner bredtRækker tunge
Halløj

Vi har haft en Hartford XL, og ja det er XL, med 3 seperate sovekabiner og stort opholdsrum i midten, det er et super lækkert telt, og især når der skal være mange.
Det der kan være problemet kan være og få plads til det, vi kunne sådan med lidt lodder og trisser være på en 10*10 meter parcel.
Men som Poul også skriver, det er svært og sige, da vi alle er forskellige, men prøv evt. og skrive til Outwell, jeg ved ikke om de har noget stillet op, men de holder til huse i Give, og det er jo da knap så langt som til Roskilde CoolSmiler, vi glæder os til at hører hvad i finder ud af.
Hygge og hejsa

Lars

[Billede: banner.jpg]
Jeg mener, at jeg har haft ringet til Outwell i danmark - kan ikke lige huske, hvad firmaet hedder (det hedder nemlig ikke outwell), og så vidt jeg husker, så har de ikke nogen udstilling. Det skyldes, at de ikke forhandler til privatpersoner. Dvs. man skal igennem forhandlere, typisk campingudstyrs forretninger.

Mht Hardfort XL så skal det ikke være sådan et, for det er et kuppeltelt. Dels er det for svært for mig at slå op alene, dels har det ikke panorama udsigt på den måde, jeg ønsker det. Men tak for feedback'en Smiler

(02-04-2013, 14:35)Poul Harkjær Skrev: Ja her ovre har vi ikke rigtig nogen forhandlere med opstillede telte, og ja der er jo lidt langt til Roskilde, men med de krav du stiller, er der jo nok ingen vej udenom, at du er nødt til at se det i funktion.
Vi er ikke så høje i vores familie, så vi har ikke lagt mærke til problemet. Dog er vi nok vokset fra pop up teltene, hvor man skal ned og kravle :-)
Der er ikke så mange penge i at sælge telte, at forhandlerne vil ofre plads på at stille dem op i udstillingen.

Må jeg da lige spørge så, hvor høj du er ? Griner bredt Og om du kan stå oprejst og gå oprejst ud og ind af jeres Nevada M telt ? For hvis du kan det i det telt, så kan "man" også i Nevada XL.
(02-04-2013, 22:09)TitteH Skrev: Jeg mener, at jeg har haft ringet til Outwell i danmark - kan ikke lige huske, hvad firmaet hedder (det hedder nemlig ikke outwell), og så vidt jeg husker, så har de ikke nogen udstilling. Det skyldes, at de ikke forhandler til privatpersoner. Dvs. man skal igennem forhandlere, typisk campingudstyrs forretninger.

Mht Hardfort XL så skal det ikke være sådan et, for det er et kuppeltelt. Dels er det for svært for mig at slå op alene, dels har det ikke panorama udsigt på den måde, jeg ønsker det. Men tak for feedback'en Smiler

(02-04-2013, 14:35)Poul Harkjær Skrev: Ja her ovre har vi ikke rigtig nogen forhandlere med opstillede telte, og ja der er jo lidt langt til Roskilde, men med de krav du stiller, er der jo nok ingen vej udenom, at du er nødt til at se det i funktion.

Må jeg da lige spørge så, hvor høj du er ? Griner bredt Og om du kan stå oprejst og gå oprejst ud og ind af jeres Nevada M telt ? For hvis du kan det i det telt, så kan "man" også i Nevada XL.
Jeg er 1.76 høj, jeg har ingen problemer med at gå oprejst ind og ud af teltet.
Hilsen
Poul
(03-04-2013, 07:06)Poul Harkjær Skrev:
(02-04-2013, 22:09)TitteH Skrev: Jeg mener, at jeg har haft ringet til Outwell i danmark - kan ikke lige huske, hvad firmaet hedder (det hedder nemlig ikke outwell), og så vidt jeg husker, så har de ikke nogen udstilling. Det skyldes, at de ikke forhandler til privatpersoner. Dvs. man skal igennem forhandlere, typisk campingudstyrs forretninger.

Gælder det også sideindgangen ?
(03-04-2013, 20:46)TitteH Skrev:

Umiddelbart vil jeg sige at jeg lige bøjer hovedet når eg går ind, men det har jeg faktisk ikke tænkt på.
Hilsen
Poul
(03-04-2013, 20:57)Poul Harkjær Skrev:

Umiddelbart vil jeg sige at jeg lige bøjer hovedet når eg går ind, men det har jeg faktisk ikke tænkt på.

Men det er lige præcis det der med at skulle bøje hovedet, når man går ud og ind, jeg synes er irriterende. Også at have telt-dugen lige smask i nakken fx hvis det regner - hvilket det jo tit gør i den danske sommer, let's face it Griner bredt
Så ku man jo sige, at man bare kan bruge den store indgang, men det kan i flere situationer være smartere at bruge en anden indgang, sideindgangen fx, og fx når det regner.
(03-04-2013, 21:20)TitteH Skrev:
(03-04-2013, 20:57)Poul Harkjær Skrev:

Men det er lige præcis det der med at skulle bøje hovedet, når man går ud og ind, jeg synes er irriterende. Også at have telt-dugen lige smask i nakken fx hvis det regner - hvilket det jo tit gør i den danske sommer, let's face it Griner bredt
Så ku man jo sige, at man bare kan bruge den store indgang, men det kan i flere situationer være smartere at bruge en anden indgang, sideindgangen fx, og fx når det regner.
Når det regner, vil du bruge sideindgangen, fordi den har overdækning, og derfor er den tørre indgang
Hilsen
Poul
[/quote]
Når det regner, vil du bruge sideindgangen, fordi den har overdækning, og derfor er den tørre indgang
[/quote]

Ja, lige præcis ! Smiler
(02-04-2013, 13:40)TitteH Skrev: Jeg bor i Århus området Smiler
Så der er lidt langt til Roskilde, men hvis ikke der foreligger en løsning inden, så kan det da godt være, jeg ku finde på at køre "derover af".

Enig i, at det er noget, man skal fornemme sig frem til, men mit spørgsmål er tænkt sådan, at I der har erfaring med Outwell telte (især de modeller, jeg har nævnt), kan fortælle mig, om de opfylder mine ønsker eller hvilke af dem det opfylder. Fx det der med ståhøjde/gåhøjde, synes jeg er svært at vurdere på billeder. Også selvom man ser demonstrationsvideoer, som der er på nogle af modellerne, på nettet, for de demonstrerer ikke nødvendigvis dette. Og så er det naturligvis også et spørgsmål om, hvor høj man er, det er klart.

Ham englænderen, som demonstrerer de fleste af Outwell's telte på nettet, siger selv, at han er 195 cm. Så en rimelig høj mand. Og derfor er det svært at vurdere, hvordan højden ville oplevelsen for mig. Han skal som regel lige bukke hovedet, når han går ud og ind af teltene.

På de fleste tegninger af modellerne (hvis man kan finde dem) er der også mål, men det er indvendige mål. De fleste af de Outwell modeller, jeg har haft kigget på, er høje nok i midten af teltet. Men der står ikke noget om "laveste punkt" eller højden på indgangene.
Jeg synes, det er så træls, at skulle bøje hovedet hele tiden, og render meget ud og ind af teltet, så derfor betyder det en del for mig.

Hej
Vi har købt vores telt på "Ferie for alle" i Herning. De har forskellige modeller slået op. Vi har købt en demonstrationsmodel til ingen penge - det virker på 5. År.
Vores eneste problem med teltet er, at det fylder pokkers meget i bagagerummet. Vi har et telt med 3 sovekabiner til 4 personer. Vi er virkelig glade for vores telt - mangler kun air-condition og wc. Der er mere rummeligt i teltet end i mange campingvogne og så kan vi køre fra dem på motorvejen til KroatienSmiler

Vh tina
Har aldrig set Poul skrabe håret imod teltdugen mod teltdugen når han går ind og ud af teltet. Så højden er normalt ikke noget problem. Heller ikke for os der har et telt magen til Poul og Ninnas.
OK er også af en størrelse som Poul, men konen lidt større og har aldrig haft problemer.

P.S. Må dog nok lige indskyde at det med Pouls hår er et hurtigt kapittel der er nemlig ikke så meget af det. Men han plejer at kompensere med en Kap så det tæller nok alligevel.
Hilsen
Ole

Fendt Topas 550TG med trækdyr 2 x VW Tiguan 2.0 TDI (140 hk/Manuel og 177 hk/DSG) . Grillning med Q120. Teltcamping Outwell Nevada M

http://www.campingvogn-forum.dk

Hop til forum:

Bruger(e) der ser denne tråd: 1 Gæste(r)