Tråd stemmer:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kan vi trække en campingvogn til 4
Hej

Vi er en familie på 4 - to voksne og to børn, som meget gerne vil prøve campinglivet i Danmark og gerne både sommer og i ydersæsonen. Vi vil meget gerne finde en ny/overlagt campingvogn, men vi er meget presset på vægten da vores bil kun må trække 850 kg. og kan ikke skrives op. Vi vil ikke skifte bil og har kigget en del på caravelair modeller på 740-770 til 4 personer. Vi tænker at købe en tagboks på 75 kg., og er vant til at pakke let. Vi ved det er meget presset, men vi har ikke mange muligheder. Men er det helt urealistisk med egenvægt på ca. 750 og trækevne på 850 kg. Håber I kan hjælpe? Mvh.
Svar igen med citat :)
Først vil jeg sige, hvor er det dejligt i har mod på det, og samtidig har gjort jer opgaven klar. Men helt lavpraktisk så vil det blive mere end svært og få det til at fungere i praksis. Rigtig mange campingvogne  vejer mere end de er opgivet til, så der er den første opgave  Mistænksom og den smule vægt i har tilbage vil ryge til gasflaske, elkabel osv.

I min optik vil den bedste løsning for jer være en camplet eller Combi camp.

Jeg tror i vil blive drøntræt af hele tiden og skulle gå og tænke på om i nu kåre lovligt.

En anden ting, jeres bil vil blive presset, hvilket måske kan medføre en træls mekanikerregning.

Både combicamp og camplet er meget fine og behagelige og både køre med, men også opholde sig i.
Hygge og hejsa

Lars

[Billede: banner.jpg]
Hej Lars

Tak for din vurdering. Har også selv tænkt på camplet eller combi Camp. Særligt combi Camp ser meget spændende ud med fast bund. Men er der stadig salg i dem eller er det hele rykket mod Holland - problem ift. reservedele og evt. gensalg og kan man bruge teltvogn i forår og start efterår? Synes også de virker ret dyre, hvis man skal have toilet, varmeovn, køleboks, lammelseng og andet ekstra udstyr er de jo ikke markant billigere end en ny campingvogn model 2016. Men det er jo nok et nødvendigt kompromis, når man ikke har fået en "rigtig" familiebil endnu? Og måske jeg tænker for meget at det "jo bare er en trailer med et telt". Mvh.
Vi har selv haft combi camp og det kan helt klart anbefales. Jeg vil ikke være nervøs for reservedele m.v, der er stadig Danske forhandlere af dem.
Der vil selvfølgelig stadig være nogle ting som skal købes ekstra, men som du også skriver, nok et nødvendigt kompromis. Husk på at i combi camp er der køleboks i, både 12/230v og gas. Og en porta potti er ikke vildt dyr.
Vores CC havde een stor dobbeltseng, og den var bare super og ligge i, og det faste gulv er rigtig rart. Og ikke mindst så er der super godt opbevaring under sengen.
Hygge og hejsa

Lars

[Billede: banner.jpg]
Hej
Jeg er enig med Lars
Hellere teltvogn, end en lille campingvogn, med kneben plads til fire. Pladsen i en teltvogn, er selvfølgelig ikke større, men det føles ikke så indeklemt som campingvognen.
Vi har haft teltvogne og campingvogne, men har opgraderet til rigtige telte. Det passer bare bedst for os.
Så det er mere et spørgsmål om temperament. Hvis I køber et stort lufttelt, får i et telt der er hurtig at slå op, i kan vælge en størrelse der passer til jer med rigelig plads. Hvis i vil have meget udstyr, så som senge, ekstra stole osv. kan i nok få brug for en trailer. Men I får et godt telt, med udstyr til 4, for under kr. 25.000

Mit råd vil være, uanset hvor i bor i landet, så tag et weekendophold i Herning d. 24.-26. Februar, så i kan besøge Ferie For Alle messen. Her kan i se alt hvad der findes på markedet. Sammenligne campingvogne, teltvogne og holde det op mod mulighederne for moderne telte, eller for den sag lige tjekke om den lille bil helt skal skiftes ud med en autocamper :-)
Hilsen
Poul
http://www.familien-harkjaer.dk
http://www.telt-camping.dk
Hardcore teltcampister Teltcamping.....tæt på naturen
Jeg vil helt klar anbefale en teltvogn. Kørte i flere år med en Camplet og Citroen 2CV - ganske vist med den store motor på 602 cc og 22 HK- Har været i Italien Østrig Frankrig og Kroatien med dette træk, endda inklusive 2 mindre børn og en schæferhund, nuvel der skulle "røres i gryden" og hastigheden var ikke så høj, når vi planlagde turen regnede vi med 50km/t i gennemsnit inkl. tissepauser.

Min erfaring siger at typiske campister slæber ca. 75kg. bagage med pr. person + evt. fortelt
Til bagage beregnes, sengetøj, skiftetøj, legesager og madvarer. Har for et par år siden forelagt en arbejdskollega mine erfaringer, hvorefter han gik hjem og kontrolvejede, da han kom tilbage med resultatet kunne har godt forstå at hans campingvogn vejede 450kg mere end det tilladte - hver person havde i gennemsnit 110 kg. bagage og så havde næsten ingenting med.

Nu er det jo ikke altid kun vægten det kommer an på, men også bilens trækkraft. for mange år siden havde jeg et bijob hos en caravanforhandler, har havde - efter min mening - en rigtig god tommelfinger regel for et godt træk. Det er bilens tilladte totalvægt + campingvognens tilladte totalvægt divideret med 100 dette giver de nødvendige antal NM som den trækkende bil bør yde ved 80km/t

Se regnestykket her        Bil totalvægt 1100 kg
                                   CV totalvægt 900  kg
                                   I alt              2000 kg
divideret med 100                              200
Det nødvendige behov for trækkraft burde derfor være 200NM ved 80 km/t - hvor mange mon kan opfylde dette??

Og så lige en historie fra det virkelig liv:
I 2011 ville vi investere i en ny bil, valget var faldet på en VW Golf Plus med 1.6 TDI motor.
De første par forhandlere virkede ikke så interesseret i at tage vores brugte bil i bytte ( en Suzuki Grand Vitara på gule plader, med fuld afgift betalt så det blot var at isætte de medfølgende bagsæder og køre til syn - ingen ekstra udgifter)
Endelig fandt vi en forhandler som gad sætte sig ind i tingene, og samtidig spurgte han hvad vi skulle trække, da han hørte at det var en campingvogn på 1500 kg. meldte han prompte ud at han da gerne viiie sælge os den ønskede bil men han forbeholdt sig rettet til at skrive i slutsedlen at vi frasagde os retten til at klage over at "tarmene" hang ug af motoren efter få års kørsel, den kunne simpelthen ikke holde til det.
I dag kører vi stadig med den Golf Plus som vi ønskede dog med en 2.0 TDI motor, den har kørt god 200000 og der har ikke været brugt en krone på rep ud over bremser, samtidig har vi investeret i både en tungere og en lettere vogn ( man skulle jo nødig gå ned på udstyr Smiler )
VW Golf Plus Highline med 2.0 tdi motor  og Hobby De luxe 400 Sfe med 1500 kg aksel. nu med Landhaus fra 2001 ( den er til salg)

http://www.knudp.dk

Hop til forum:

Bruger(e) der ser denne tråd: 1 Gæste(r)