Tråd stemmer:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Renovering af Sprite Alpine fra 70.
Hejsa.

Er søgt ind på dette forum da jeg har erhvervet mig en fin gammel Sprite Alpine fra 1970.
Nu siger jeg fin, og det er fordi at det er den taget i betragtning at den er 41 år gammel.

Umiddelbart så den fin ud da vi var ude og kikke på den, og den var ekstrem billig, og derfor slog jeg også til.
Inden jeg tog derud havde jeg undersøgt om hvad jeg skulle kikke efter, så jeg var på forhånd klar over at sandsynligheden for at den var utæt i alle 4 hjørner, og at træværket under den var rådnet var lig 100.

Og det var da også tilfældet, dog ikke så slemt at man kunne lugte det.
Den er ekstrem pæn i møbler og køkkenet, samt låger og vægge.
Enkelte steder var der repareret med tape, og selvfølgelig hjørnerne.
Så var der meget råd omkring døren, og det var kun lige mulig at den kunne lukkes.

Men men men.... billig vogn, og jeg er en gør det selv mand, og har et gammelt nedlagt landbrug som jeg også render og renoverer, så det var nu ikke noget der kunne slå mig ud.

Desværre har jeg ingen billeder fra da jeg købte den, for dem ville jeg ellers gerne vise, men desværre...

Som det ser ud nu, er hele vognens højre side pillet ned, det vil sige vægpladerne, isolering, dør og loft.
Så er alle rådnede og knækkede lister fjernet, for at jeg kan fremstille kopier af dem.

Og det ser slet ikke så slemt ud, men eftersom jeg er perfektionist, så bliver der måske nok skiftet mere end hvad nødvendigt er, men syntes der er nogle af de gamle lister der er lidt for "svage"

Det var et helvede at få alu listen til forteltet af, fordi stål skruerne var gået i forbindelse med aluet.
Så det blev til en partering af trælisten de var skruet i indenfor, hvilket også var lige fedt, for den var rådnet helt over ved døren.

Så som projektet ser ud lige nu, så er den buede liste i hele loftet skiftet, og hjørnerne i højre side er skiftet, OG samlet med en helvedes masse silikone.
Både fordi det holder godt sammen på de udvendige alu plader, men også fordi at hvis der med tiden kan komme lidt vand ind ved skruerne, så stopper det ved sili'en Smiler
Udenfor er der tætnet med Terostat 4006 ved alulisten.

Nu er jeg så kommet til det punkt hvor hele højre siden skal samles igen, det vil sige at hele liste helvededet skal realiseres og sættes på plads som det var da den rullede ud fra fabrikken.
Og det er sådan set nemt sluppet fra, for jeg har alle de gamle som jeg laver kopier af, og så har jeg taget billeder af alle samlinger inden jeg pillede dem ned.
Dog vil jeg flere steder hvor det skal bære bruge små vinkler til at samle listerne, jeg har ikke den store fidus til det der søm i enden af et stykke træ.

Jeg bruger altid skruer, og udenfor har jeg holdt alt der er skiftet til Rustfri skruer.

Nu står jeg så lidt med et uldent spørgsmål, for jeg har jo selvfølgelig fjernet alt isolering fra vognen, og det var bestemt ikke det hele der så lige godt ud.
Ydermere er det noget tyndt noget, som ikke vejer alverden.
Jeg vil gerne have det hele skiftet, til noget som er mere effektivt, så den eventuelt også kan bruges til vintercampering.
men vægten skal jo holdes nede, er der nogen der har nogle forslag?
Under bunden er pladsen slet ikke udnyttet, og der har jeg tænkt mig at isolere med 5 cm flamingo.
Dog er flamingo så tungt at jeg er i tvivl om at bruge det i væggen. Tykkelsen i væggen ligger omkring de 35 mm, det er alle listerne i hvert fald.

Håber der er nogle der har et godt bud, jeg er jo nok ikke den eneste der har prøvet dette.
Svar igen med citat :)
Jeg synes at, det er skønt at de gamle vogne får en renaissance og bliver "genbrugt" og vi har selv haft en lign. fra -73 så jeg vil følge projektet når Du skriver eller lægger billeder ind.
           HYGGE FRA PERIBELLE OG HJEMMESTYRE  Genert

[Billede: 2rfqbs9.gif]
[Billede: 2z70fie.jpg]
Ja Sprit sorry Sprite vognene tilbage fra perioden 71-75 vækker også mange minder op for mig, kom jo til Danmark uden 230 V installationer (hvem kan bruge engelske strøm installationer). Så bestillte kunderne stikkontakter eller lignende hos importøren LM Camping, ja så måtte jeg igang med kablerne.

Måske ikke den bedste reklame for Sprite, men det var faktisk sådan at vi altid spurgte om det var en Sprite eller en Bürstner, Wilk der skulle laves da de dengang importerede de tre fabrikater. Dette simpelthen fordi, vi så vidste om vi også skulle have boremaskinen med, da til Spriten kunne vi dengang ellers nøjes med en hobbykniv.

Men et spændende projekt, glæder mig også til at se billeder.
Hilsen
Ole

Fendt Topas 550TG og Tabbert Puccini 550e med trækdyr VW Tiguan 2.0 TSI. Grillning med Q120. Teltcamping Outwell Nevada M

http://www.campingvogn-forum.dk
Ja... er helt enig i at de gamle vogne skal have en chance til.

Selvfølgelig skal den indvendig være Up To Date.

Min plan er at der skal installeres et kemisk toilet samt håndvask i det lille "toilet"
Så skal der varmt vand, med elpumpe til både toilet og køkken.
Og så skal der trækkes kabler, der var 2 el lamper i vognen, lysstofrøret over køkkenet, og en lille lampe over spisebordet.
Det kørte 220 volt og virkede altså kun når der var strøm på.
Så stod der et 12v batteri i gaskassen, som dog også var tilsluttet, men ledningen endte bare i væggen uden noget videre.

Så min plan er at alt lys i vognen skal være diode pærer, de bruger jo absolut ingen strøm, så de er ideelle her.
Så skal der installeres et 12 batteri, af marinetypen. Omkring 100 AH vil jeg tro. Det skal indstalleres i en kasse som så skal stå i skabet under en "dobbeltbund".
Der burde lige være plads mellem forkant af skabet og hjulkassen, hvis ikke, så må jeg finde ud af noget andet. Men det passer nemlig med at der så kan sidde et sikringspanel i den nedre del af skabet, som så kan ses når lågen bliver åbnet.

Så kommer der en Intelligent lader på, så alt i vognen kører over batteriet, som så lader automatisk med "landstrøm"

Vandvarmeren, ja den skal sidde oppe under håndvasken i køkkenet, og også en under vasken i toilettet.
Med hensyn til vand, så er det min plan at bygge den ind under det kemiske toilet, således at det er en møbel i siden.
Det vil også yderligere stive vognen af, og så er det af vejen.
Med en påfyldningsstuds udenfor, og en niveau måler inde, burde det være muligt at lave det pænt i det lille rum.

Men jeg skal jo passe lidt på med vægten, for den må kun laste 125 kilo, og lur mig om den ikke "tager lidt på" nu hvor jeg renoverer den.
Godt nok er jeg omhyggelig med at lave alle lister og skelet i samme tykkelse og form som de originale, men nogle steder "forstærker" jeg en smule.
Fx. de langsgående pinde i undervognen i siderne.... de fejler ikke noget, men har siddet udendørs i 40 år, så jeg har skruet en lille 20mm forstærker på bagsiden.

Angående gas, så blev det Gastestet i 2009, og det fejlede da heller ikke noget, ud over at det var den gamle installation, med selvfølgelig Gaskomfur, gasovn og gaskøleskab.
Kan så se at der er udluftning til en fryser der har stået i det lille toilet, har ikke fundet ud af om det også var gas eller el.
Men ydermere var der 2 gaslamper, som rent faktisk funkede. MEN det er for farligt efter min mening, så alle gasledninger er blevet skovet, ned til under bunden.
Derfra sidder den gamle hovedledning, som er kobberrør, og intet fejler.
Så derfra bliver der trukket nye rør op til komfur og køleskab.

Ved stadig ikke om jeg skal fikse en gasfryser endnu... det må tiden vise.

Men har stadig et svævende spørgsmål som jeg ikke har fundet svar på.
Isolering i vognen... vil gerne skifte det hele... ved dog ikke til hvad..... nogen der har ideer, det må jo helst ikke veje alverden.
Nu mener du godt nok, at flamingo er for tung - men jeg tror næppe du finder noget der er lettere, og samtidig dejligt formfast at skære i. Smiler
Fyld væggene med små balloner med helium, så vinder du også lidt lastevne :Smiler :Smiler :Smiler
Nej alvorligt ment, tror jeg ikke det bliver let at finde noget bedre end som også Svend nævner.
Hilsen
Ole

Fendt Topas 550TG og Tabbert Puccini 550e med trækdyr VW Tiguan 2.0 TSI. Grillning med Q120. Teltcamping Outwell Nevada M

Nej, jeg ville dælme også gerne bruge det da, også fordi man kan få det lige i den tykkelse der skal bruges.

Men da jeg checkede massefylden på det, vejede det ca 3 gange så meget som det nuværende glasuld.

Men jeg har hørt lidt om det der reflekterende isolering. Noget med noget folie og noget.. nogen der kender noget til det?
Prøv at kigge under MKP projektet der henviser Lars også til noget isolationsmateriale som han åbenbart har noget erfaring med.
Hilsen
Ole

(27-05-2011, 23:41)Lynx link Skrev: Nej, jeg ville dælme også gerne bruge det da, også fordi man kan få det lige i den tykkelse der skal bruges.

Men da jeg checkede massefylden på det, vejede det ca 3 gange så meget som det nuværende glasuld.

Men jeg har hørt lidt om det der reflekterende isolering. Noget med noget folie og noget.. nogen der kender noget til det?

Det er rent fup det der reflekterende isolering, de har rent faktisk fået forbud mod at markedsføre det som isolering i DK da de ikke kunne dokumentere dets effekt.

Kunne du ikke lave en støbeform med 2 kraftige plader og nogle lister der evt kunne justeres også lave isolerinsplader i passende størrelser med PU-skum det har jo 2 fordele betydelig mindre massefylde også kan det ikke suge vand..

Mazda 5 2.0De Adria 613PU med Truma MoverS da den dælme er tung at skubbe med.
(28-05-2011, 09:51)Ole JN link Skrev: Prøv at kigge under MKP projektet der henviser Lars også til noget isolationsmateriale som han åbenbart har noget erfaring med.

Ja det så jeg faktisk efter jeg havde skrevet det.

(28-05-2011, 12:27)Jensw link Skrev: [quote author=Lynx link=topic=1588.msg21099#msg21099 date=1306532482]
Nej, jeg ville dælme også gerne bruge det da, også fordi man kan få det lige i den tykkelse der skal bruges.

Det er rent fup det der reflekterende isolering, de har rent faktisk fået forbud mod at markedsføre det som isolering i DK da de ikke kunne dokumentere dets effekt.

Kunne du ikke lave en støbeform med 2 kraftige plader og nogle lister der evt kunne justeres også lave isolerinsplader i passende størrelser med PU-skum det har jo 2 fordele betydelig mindre massefylde også kan det ikke suge vand..

[/quote]

Hvis det virkelig er fup, så er det ikke det jeg skal bruge i hvert fald, for det er fame dyrt.

Men hvis jeg skal ud i noget PU skum, så kan jeg ligesågodt bruge flamingo i stedet.
Desuden tror jeg altså nok at PU skum suger vand... ,em det gør flamingo jo godt nok ikke.....

Det ender nok med at blive flamingo.... så kan jeg jo også lime det fast på bagsiden af alu siderne med silikone, så stiver det også hele vognen af.
Hvis du skal lime flamingo skal du bruge almindelig snedkerlim (hvid), og ikke silicone! Det har jeg i hvert fald læst indtil flere steder.
[Billede: phptelYWVPM.jpg]
Renault Megane Stc. 1.6 16V 110 HK med Hobby 430 TK De Luxe 1991 på krogen.
(28-05-2011, 17:27)Leon link Skrev: Hvis du skal lime flamingo skal du bruge almindelig snedkerlim (hvid), og ikke silicone! Det har jeg i hvert fald læst indtil flere steder.

Hvorfor?

Jeg har limet flamingo op til flere gange med stor succes.
Og ligeles lavet baggrunde til akvarier med flamingo også.. der blev limet med silikone. Dog syrefri silikone.

Men kan ikke lige se hvorfor ikke i campingvogn.
Der hvor jeg har læst det er en dårlig ide, er når det bliver brugt til lister udvendigt. Grundet at det ikke bliver ved at være så elastisk.
men jeg har måske misforstået noget.
Jeg har brugt det til at lime de nye lister op indvendigt mod alu'et også.. for det er jo virkeligt stærkt når det er limet.
Jeg mener sagtens du kan lime det med silicone, men ABSOLUT IKKE med kontaktlim - så forsvinder flamingoen nemlig
Hvis silconen indeholder syre skulle den efter sigende æde flamingoen? Har ikke prøvet det, blot læst det. Men da du bruger syrefri er det jo ikke noget problem.
[Billede: phptelYWVPM.jpg]
Renault Megane Stc. 1.6 16V 110 HK med Hobby 430 TK De Luxe 1991 på krogen.
bare lige så i ved det, så arbejder jeg på billederne, men de fylder åbenbart for meget til at siden her vil godtage dem (1,4mb), så jeg skal lige have taget lidt af størrelsen Smiler

Jeg blev lidt træt af det i dag da jeg skulle ud og igang med vognen, da jeg jo som sagt har monteret alu skinnen til forteltet, som skulle skrues ind i den nye træliste der bugter sig langs tagets sider.
Den var nemlig helt våd, og der løb vand ned af siderne og i enderne.

Netop for at undgå dette, og helgardere mig, havde jeg jo smurt terostat udvendig mellem vognside og alu liste, OG silikone indvendig mellem træliste og vognside.
Med den tanke at HVIS der nu alligevel skulle blive utæt ved en skrue engang, så ville silikonen tage det.
Men efter at have møffet noget i det hele og pillet lidt ned hist og her, lokaliserede jeg problemet.

Og det viste sig at være det der også havde været skyld i dørens råd i sin tid. TAGET.
Jeg havde da ikke tænkt over at taget skulle fuges først, for de bliver jo samlet i en fin lille rende på tværs af vognen, som ender i et lille indtryk bag alu skinnen for at vandet så kan løbe af.
Og der var det ikke tæt.. nææ nej, så da vi har fuget hele siden, har vi lukket for "nedløbsrøret" og vandet fandt den nærmeste vej... ind i vognen.

Så det var jeg RET træt af.. specielt fordi det praktisk talt PISSER ned, og har gjort det hele dagen... satte det lidt en stopper for mit arbejde... og ikke mindst mit gode humør.
Så lige så snart der kommer en dag med tørvejr, så bliver hele de 2 gamle fuger, som i øvrigt er en meget ringe silikonefuge på taget renset op med stålbørste, og rensebenzin.
Og så får de en gang terostat i bunden af fugen... og så har jeg tænkt lidt på at bruge noget Multifuge i et tyndt lag ovenpå... for den er malbar, og så behøver jeg ikke sådan 2 grimme grå fuger midt på en pæn nymalet vogn.

Ellers er jeg begyndt at fremstille nye lister ud fra de gamle til hele højre side, de 3 langsgående i væggen var knækket... og da jeg fik dem ud, så kunne jeg da godt se hvorfor... tror jeg talte 5 store knaster på den ene pind... og den var altså kun 240 lang.... så skal lortet jo knække... Der er ingen knaster i de nye jeg sætter i, så det kan kun blive en mere stiv vogn som resultat.

Hop til forum:

Bruger(e) der ser denne tråd: 1 Gæste(r)